Valikko

Tervetuloa Tammelan seurakuntaan!

Tervetuloa Tammelan seurakuntaan!

Tervetuloa kotisivuillemme. Täältä löydät yhteystietomme ja tietoa ajankohtaisista tapahtumista seurakunnassa. Olemme myös facebookissa. Käy tutustumassa ja seuraamassa mitä uutta on tulossa!

Tammelan kirkossa on messu sunnuntaisin klo 10. Torron kappelissa on toimintaa muun muassa juhlapyhien aikaan.

Olemme mukana myös Suurella sydämellä -vapaaehtoistyön torissa. Käy katsomassa, löytyisikö sinulle sopiva tehtävä: www.vapaaehtoistyo.fi/tammela.

Tervetuloa!

 

Olen löytänyt sen!

Heureka! Suomeksi: ”Olen löytänyt sen!” Tämän huudahduksen esittäjän sanotaan olleen kreikkalainen oppinut nimeltään Arkhimedes. Oivalluksen kerrotaan liittyneen tilanteeseen, jossa Arkhimedes astui kylpyyn ja havaitsi veden pinnan nousevan. Oivallus liittyi kappaleiden tilavuuteen.

Ahaa-elämyksenä samankaltainen, mutta aivan eri aihepiiriin liittynyt oli se, jonka vuoksi me olemme viettäneet tänä vuonna koko maailmanlaajassa luterilaisessa kirkossa 500-juhlavuotta. Varsinainen juhlavuoden päivämäärä on 31. lokakuuta 1517, jolloin aikaisemmin tapahtunutta oivallusta seurasi tuon ajan suurin mediatapahtuma. Tarkoitan siis Saksanmaalla, Wittenbergin yhä olemassa olevassa pikkukaupungissa tapahtunutta 95 teesin julkaisua. Niiden takana oli augustinolaismunkki Martti Luther.

Luther kritisoi teeseillään sen ajan katolisen kirkon helmassa elänyttä villiä anekauppaa, jossa ajatuksena oli, että ostamalla ns. anekirjan saattoi ostaa itselleen paikan taivaasta. Tästä syntyi myös loru: ”Kun raha kirstuun kilahtaa, sielu taivaaseen vilahtaa!” Lutherin mielestä anekauppa vääristi raamatullisen uskonkäsityksen siitä, miten ihminen saa syntinsä anteeksi, pelastuu, perii iankaikkisen elämän ja pääsee taivaaseen.

Mutta ennen kuin Luther saattoi tätä kritisoida, hänen piti itse oivaltaa tämä asia. Uuden testamentin Roomalaiskirjeen eräs kohta ja sen uudenlainen oivaltaminen muodostui Lutherille käänteentekeväksi. Tuo kohta kuuluu: ”Minä en häpeä evankeliumia, sillä se on Jumalan voima ja tuo pelastuksen kaikille, jotka sen uskovat, ensin juutalaisille, sitten myös kreikkalaisille. Siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon. Onhan kirjoitettu: ’Uskosta vanhurskas saa elää’” (Room.1:16–17).

Tämä oli avain, jonka avulla Luther ymmärsi, ettei taivaaseen päästä omien tekojen ansiosta. Yksinomaan uskomalla Jeesukseen Kristukseen ja hänen suorittamaansa ristinsovitustyöhön ihminen saa syntinsä anteeksi ja pelastuu. Pelastus on silkkaa armoa Jeesuksen ansiosta. Tästä seuraa ilo ja vapaus sekä tahto palvella muita ihmisiä. Uskovasta ei tule synnitöntä, vaan armahdettu syntinen.

Tämän oivalluksen äärellä Lutherin olisi voinut kuvitella huutavan ”Heureka!”, mutta kirkonmies kun oli, ehkä hän huusikin: ”Halleluja!”. Tarina muuten kertoo, että Marttimme koki ahaa-elämyksen – ei kylpyhuoneessa kuten Arkhimedes – vaan siellä, missä toimitamme intiimeimmät päivittäistoimenpiteemme.

Mutta yhtäkaikki. Nyt vuosisatoja myöhemmin me saamme nauttia täällä, edelleen varsin periluterilaisessa maassa, monia niitä hedelmiä, jotka seurasivat Lutherin oivallusta, teesejä ja uskonpuhdistusta. Näitä ovat mm. lukutaito, yleinen sivistystasomme, hyvinvointimme, kaikille ihmisarvoinen elämä jne. Nämä kaikki ovat hyvin tärkeitä tähän elämään liittyviä asioita, mutta tärkein oli kuitenkin Lutherin hengellinen löytö: Jumalan Sanan vastaus kysymykseen, miten me kelpaamme Jumalalle ja miksi me olemme Jumalalle painomme arvosta kultaa – enemmänkin. Tämän oivallettuaan ja uskottuaan voi syystäkin huutaa: ”Heureka! tai ”Halleluja!”

”Uskollamme pitää olla perustana Jumalan sana, ei hiekka, suo, ihmisten kuvitelmat tai teot.”

– Martti Luther

 

Tulevaa toimintaa:

 

Aamurukoushetket Tammelan kirkon sakastissa

Torstaina 5.10. klo 8.30 alkavat jälleen aamurukoushetket jatkuen joka toinen torstai. Rukoillaan yhdessä seurakunnalle jätettyjen rukousaiheiden ja yhteisten asioiden puolesta. Jos olet kiinnostunut yhteisestä rukouksesta, tule mukaan. Käynti sakastin ovesta. Lisätietoja: Seppo Kujala 044-059 2690 tai Juha Koivulahti 040-804 9534.