Hautajaiset

”Älköön sydämenne olko levoton. Uskokaa Jumalaan ja uskokaa minuun. Minun Isäni kodissa on monta huonetta – enhän minä muuten sanoisi, että menen valmistamaan teille asuinsijan.” (Joh. 14:1-2)

Läheisensä menettänyt joutuu surun keskellä valmistelemaan hautajaiset ja huolehtimaan monista niihin liittyvistä asioista. Hautaan siunaamisessa seurakunta saattaa vainajan viimeiselle matkalle rukouksin ja Jumalan sanan lupauksiin turvautuen. Pappi toimittaa kirkon jäsenen hautaan siunaamisen. Hautaan siunattaessa julistetaan ylösnousemuksen varmuutta ja pelastusta Jeesuksessa Kristuksessa. Seurakunta julistaa lohdutusta ja uutta elämää, jota kuolema ei voi murtaa.

Hautauksen käytännön järjestelyissä voi ottaa aina ensin yhteyttä kirkkoherranvirastoon. Virastossa sovitaan hautaan siunaamisen ajankohta ja paikka ja hautausmaanhoitajan kanssa hautapaikkaan liittyvät asiat. Siunaava pappi, kanttori sekä omaisten ja papin tapaamisaika sovitaan myös virastossa. Omaisten ja papin tapaamisessa sovitaan siunauksen kulku ja keskustellaan vainajan elämänvaiheista. Tammelan seurakunnan jäsenet voivat osallistua Forssan seurakunnassa kokoontuviin hiljattain omaisensa menettäneiden sururyhmiin.

Tammelassa hautaan siunaamiset toimitetaan kirkossa. Torron kappelissa siunaus toimitetaan, mikäli vainajalla on hautapaikka Torron hautausmaalla. Siunauspäivät ovat sopimuksen mukaan kaikki muut viikonpäivät paitsi sunnuntai. Siunauksen jälkeen pidettävää muistotilaisuutta varten Pappila ja seurakuntakoti ovat vuokrattavissa.

Sanomakellot on vanha tapa ilmoittaa seurakunnan jäsenen poismenosta. Kellojen soittamisen ajankohdasta sovitaan kirkkoherranvirastossa.

Mikäli vainaja tuhkataan, uurnan lasku tapahtuu eri päivänä kuin siunaus. Sen yhteydessä voidaan pitää lyhyt rukoushetki.

Myös kirkkoon kuulumaton voidaan siunata hautaan, jos omaiset sitä pyytävät. Siunausta ei toimiteta, jos vainaja on eläessään ilmaissut, ettei hän halua kristillistä hautausta. Hautaan siunaaminen on samanlainen riippumatta vainajan kuulumisesta kirkkoon.

Tammelan seurakunta
Tammelantie 29
31300 Tammela

Seurakuntatoimisto ma-to klo 9-13

tammelan.seurakunta@evl.fi

Hautajaiset

Ylösnousemus tuo toivoa kuoleman hetkeen. Jeesuksen sovitustyön ja ylösnousemuksen kautta meillekin on valmistettu sija taivaan kodissa.

Hautaan siunaamisen merkitys

Läheisen kuolema on syvä ja voimakas kokemus. Kuolema on aina yllättävä - odotettunakin. Hautajaisjärjestelyissä noudatetaan vainajan tahtoa.

Hautajaisjärjestelyt

Hautajaisten suunnittelussa ja toteutuksessa seurakunnan työntekijät ovat apuna. Voit olla yhteydessä oman seurakunnan kirkkoherranvirastoon, päivystävään pappiin tai hautaustoimistoon. Siunaustilaisuus ja muistotilaisuus tarjoavat läheisille mahdollisuuden yhteiseen surutyöhön.

Hautaan siunaaminen

Suru on luonnollinen tapa kohdata menetys. Samalla myös oman elämän rajallisuus tulee vastaan. Hautajaiset on omaisille tärkeä hetki suremiseen ja keskinäiseen lohdutukseen.

Omaisen tunteet ja surutyö

Kuoleman koskettaminen paljastaa elämän rajallisuuden. Omien läheisten lisäksi tukea antaa myös seurakunta.

Kuoleman jälkeen on toivoa