TSRK Messubändi harjoittelee urkuparvella Tammelan kirkossa.

Musiikki

Musiikkitoiminta palvelee seurakunnan jumalanpalveluselämää, kokoaa ihmisiä yhteen sanan ja sävelten äärelle, edistää ja ylläpitää kirkkomusiikin monipuolista käyttöä seurakunnassa sekä tarjoaa mahdollisuuden musiikin harrastamiseen.

Kuorot ja yhteislaulu

Tammelan kirkkokuoro on moniääninen naiskuoro, jonka ohjelmisto koostuu pääasiassa eri vuosisatojen hengellisestä musiikista gospel- ja pop-musiikkia unohtamatta. Kuoro esiintyy säännöllisesti jumalanpalveluksissa ja muissa seurakunnan tilaisuuksissa sekä konsertoi 2-3 kertaa vuodessa. Kuoroon ovat tervetulleita kaikenikäiset laulajat. Jos kykenet laulamaan melodioita sävelpuhtaasti ja haluat mukaan iloiseen joukkoon, voit tulla kokeilemaan kuorolaulua harjoituksiin. Harjoituksen jälkeen kuoroon liittyvälle on pieni laulutesti. Kuoro harjoittelee kirkossa torstaisin klo 18.00-19.30 (sisäänkäynti sakastin oven kautta). Lisätietoja kanttorilta.

Rovastikunnallinen gospelkuoro Palava pensas harjoittelee Forssan seurakuntatalolla. Lisätietoja Hannu Mäkelä, puh. 041 547 4601.

Kanttori laulattaa yhteislauluja Tammikartanon palvelukeskuksessa Lauluhetkessä, joka on kaikille avoin, kerran kuukaudessa torstaisin klo 13.

TSRK Messubändi

Tammelan seurakunnan messubändi on musiikkia harrastavien nuorten ryhmä, joka säestää vuosittain kymmenkunta jumalanpalvelusta ja muuta tilaisuutta. Messubändin soitosta pääsee nauttimaan mm. konfirmaatio-jumalanpalveluksissa. Kanttori organisoi toimintaa ja on myös yhtyeen jäsen.

Mukaan musiikkityöhön

Haluaisitko musisoida messussa tai muissa seurakunnan tilaisuuksissa? Teen mielelläni yhteistyötä kaikenikäisten musiikinharrastajien kanssa. Tuo musiikilliset lahjasi seurakuntalaisten iloksi ottamalla rohkeasti yhteyttä kanttoriin, niin suunnitellaan yhdessä esiintymismahdollisuus. Seurakunnassa on läpi vuoden erilaisia tilaisuuksia, joissa yhteismusisoinnille, säestystehtävälle tai musiikkiesitykselle on luonteva sijansa.

Toimitusten musiikki

Kanttori palvelee seurakuntalaisia häissä ja siunaustilaisuuksissa. Pohtiessasi musiikkivalintoja voit olla yhteydessä minuun milloin vain, jos en pysty heti vastaamaan, palaan kuitenkin asiaan mahdollisimman pian. Hyvin monenlaista tilaisuuteen sopivaa musiikkia on sävelletty sekä mahdollista myös sovittaa uruille tai pianolle. Tilaisuuden arvokkuutta voi kohottaa lisäksi esimerkiksi laulu- tai soitinesityksellä. Jos musiikkitoiveesi ovat epätavallisempia, toivon, että olet hyvissä ajoin yhteydessä minuun.

Konserttien järjestäminen

Seurakunta järjestää muutamia konsertteja vuosittain yhteistyössä seutukunnan toimijoiden kanssa. Lisäksi tiloja annetaan ilmaiskonserttien ja vuokrataan maksullisten tilaisuuksien käyttöön sopimuksen mukaan. Yhteydenotot konserteista sekä ohjelmamarkkinoinnista sähköpostilla kanttorille.

Urut

Tammelan kirkon urut ovat alunperin Anders Thulé -urut vuodelta 1849. Urkujen viimeisin laajennus valmistui 1973, jolloin niihin lisättiin kaidepillistö ja yhteensä 11 äänikertaa. Alkuperäisiä äänikertoja on 17. Uruissa on kolme sormiota ja jalkio. Urkujen nykyiseen dispositioon voi tutustua tästä: https://www.suomenurut.fi/tammela/tammelan-kirkko/

Urkujen sointi on tasapainoinen, pehmeä ja selväpiirteinen. Kirkon erinomainen akustiikka kannattelee urkusointia miellyttävästi.

Urkujen alkuperäiseen dispositioon ja arkistotietoihin 1850-luvulta pääset tutustumaan Kansallisarkiston Astia-tietokannassa: Kuvien esikatselu - Kansallisarkisto | Asiointipalvelu Astia (narc.fi)

”Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana; opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla, kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten kiitollisesti Jumalalle sydämissänne.” (Kol.3:16)