Konfirmaatio

Konfirmaatiojuhlaa vietetään rippikoulun päätteeksi. Konfirmaatiossa seurakunta rukoilee nuorten puolesta ja heidät siunataan apostolisella siunauksella. Samalla siunauksella jolla heidät on siunattu pyhän kasteen hetkellä.

”Herramme Jeesuksen Kristuksen armo, Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon sinun kanssasi.”

Konfirmaatio vahvistaa ja rohkaisee elämään kristittynä. Kun Jeesus kehotti kastamaan, hän velvoitti myös opettamaan kastettuja. Saatuaan rippikoulussa opetusta kastettu tunnustautuu konfirmaatiossa Jeesuksen opetuslapseksi. Hän yhtyy samaan uskontunnustukseen, jonka vanhemmat ja kummit lausuivat kastejuhlassa.

Seurakuntamme konfirmaatiossa siunaamiseen osallistuvat myös nuorten kummit. Konfirmaatio jatkuu kehotussanoilla nuorille, vanhemmille ja kummeille päättyen rippikoululaisten lauluun, jonka jälkeen, siirrytään ehtoollisen viettoon. Konfirmaatiomessun jälkeen nuoret saavat rippikoulutodistuksensa.Konfirmaation jälkeen nuori saa käydä itsenäisesti ehtoollisella. Nuori voi toimia kummina,16 vuotta täytettyään äänestää kirollisvaaleissa ja 18 vuotta täytettyään asettua ehdokkaaksi seurakunnan luottamustoimiin.

Rippikoulu

Rippikoulu on puolen vuoden mittainen tutustuminen seurakuntaan ja kristilliseen uskoon. Usein rippikoulu käydään sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Rippikoulun voi käydä myös aikuisena.

Rippikoulu edeltää rippijuhlia

Rippijuhlia vietetään rippikoulun käyneen ja konfirmoidun nuoren kunniaksi. Nuorelle rippijuhlat ovat tärkeä aikuistumisjuhla.

Rippijuhlien järjestäminen

Nuorta kannattaa juhlia. Yksi etappi monen nuoren elämässä on rippikoulun päättäminen, jonka jälkeen kirkossa järjestetään konfirmaatiojuhla. Lisäksi kotona voidaan järjestää rippijuhlat nuoren toiveiden mukaisesti.

Konfirmaatio tapahtuu jumalanpalveluksessa