Tammelan kirkon peruskorjaus 2023-2025

Tervetuloa seuraamaan kirkon peruskorjauksen etenemistä tälle sivulle. Arvioitu aloitusajankohta on elokuussa 2024.

Tammelan seurakunta on perustanut vuonna 2019 korjaus- ja muutostyöryhmän valmistelemaan muun muassa Tammelan kirkon tulevia muutoksia. Hanketta on pohjustettu ryhmän kesken vuosien 2019–2020 aikana, jonka jälkeen vuonna 2021 hanketta edistämään yhteistyössä rakennus- ja muutostyöryhmän kanssa on kiinnitetty FinProma Oy. FinProma Oy toimii hankkeessa rakennuttajakonsulttina.

Arkkitehtisuunnittelijana hankkeessa on Noan Oy

Kirkon korjauksen suunnitelmat on hyväksytty kirkkovaltuustossa. Suunnitelmat on hyväksytty kirkkohallituksessa 21.3.2024.

Kirkkohallituksen virastokollegion 21.3.2024 päätös Tammelan kirkon korjaus- ja muutosprojektista

Tästä linkistä kirkon pohjapiirrokseen, joka selventää mistä kirkkohallituksen päätöksen ehdoissa on kyse.

Kirkon alttaritaulu, kultaiset kehykset, taulussa Jeesus nousemassa taivaaseen, alla miehiä viitat yllään

Kirkon sisätiloihin pääsee tutustumaan seuraavista linkeistä:

Kirkon matterport

Urkuparven matterport

Ruumiskellarin matterport

Kuvaukset: Realest3

Koristeellinen katosta roikkuva kynttelikkö, valkoiset kynttilät

Kirkon historiaa

Kirkon rakennushistoriaselvityksen on laatinut Arkkitehtitoimisto Neva Oy.

Seuraavista linkeistä pääset Seppo Kujalan koosteisiin Tammelan kirkon vaiheista.

Kirkon historiaa

Kirkon korjauksia

Tammelan kirkkoneuvosto päätti 4.4.2024 hylätä rakennus-, sähkö- ja lvi-tarjoukset liian kalliina kustannusarvioon ja hankkeelle varattuun investointimäärärahaan nähden. Hanke kilpailutetaan uudestaan. Toteutuksen ajankohta siirtyi siten huhtikuusta elokuulle 2024.