Kirkkoherran tervehdys

Terve!

Hieno tehtäväni on toimia Tammelan seurakunnan pappina ja kirkkoherrana sekä tästä tehtävästä käsin toivottaa sinut näiden sivujen myötä tutustumaan Tammelan hyvin perinteikkään mutta samalla tässä ajassa elävän ja aktiivisen seurakunnan elämään ja toimintaan. Toivon, että näiltä sivuilta löytäisit myös jotain sellaista, joka innostaisi sinua mukaan hengelliseen yhteisöömme ja seurakuntaelämäämme.

Tammelan seurakunta laskee ikänsä vuodesta 1423, joten lähivuosina juhlimme 600 taakse jäänyttä vuotta. Se on huikean pitkä aika ja tarkoittaa pitkää ketjua kristillisiä sukupolvia. On sykähdyttävää liittyä tällaiseen jatkumoon, joten rohkaisen sinuakin lenkiksi tähän ketjuun. Sukupolvien ketjun voit aistia arkkienkeli Mikaelille omistetussa kirkossamme, jonka vanhin osa on rakennettu vielä roomalaiskatolisella ajalla 1500-luvun alussa. Kirkon laajennus tehtiin 1781–85, jonka myötä siitä tuli käytävältään Suomen toiseksi pisin kirkko.

Tarvittaessa pitkän kirkkomme kivetkin julistavat Jumalan sanaa. Tänään ne puhuvat siitä, että täällä Tammelassa on ollut ja on yhä edelleen paljon Jumalan kansaa – ja sinullakin on paikka tässä Jumalan perheväessä.

Parhainta eli Jumalan siunausta toivottaen,
Juha Koivulahti